keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Vesillelasku


Suunnitelmissa oli että su 26 päivä on veneen lasku ja ma 27 päivä maston nosto. Lauantaina 25 päivä menimme tekemään viimeisiä kunnostustöitä satamaan. Laitoimme polttoainetankin paikoilleen, perämoottorin, pelastusrenkaan sekä kaiteet ja valmistelimme muutenkin paattia sunnuntain laskuun. Polly Esterillä (albin express) oli vesillelasku. Veneen omistaja tuli sanomaan etteikö lasketa samalla Petriinakin ja nosteta iltapäivällä mastot porukalla. Ja sehän sopi meille. Päivän suunniteltu ohjelma muuttui siten täysin. Petriina laskettiin veteen kohta Polly Esterin jälkeen lauantaina 25.5.2013.
Pieni ruoka paussi ja valmistelemaan maston nostoa. Siinä se päivä vierähtikin aamusta iltaan eikä pois ois malttanut lähteä ollenkaan. Kiitos Polly Esterin kipparille hyvästä opastuksesta ja mukavasta päivästä. Sunnuntaina oli vuorossa vanttien kiristys ja köysien mukava sekamelska. Siitä selvittyämme teimme päätöksen purjehtia Petriina uuteen kotisatamaansa Oulunsalon Varjakkaan illan aikana. Petriinan ensimmäinen purjehdus oli sitten sunnutai iltana miehistöllä Tero, Virpi ja Jussi. Vastaan tuli muutamia purjeveneitä mm. meille tuttu H-vene Maili Maija.



 Pieni erikoiskuljetus telakkasäätiön kalustolla.


 Maston nostoa odotellen.


  Vindex paikoillaan :D


 Paatti vedessä entisellä paikallaan vielä hetken..



tiistai 28. toukokuuta 2013

Kevät kunnostuksia 2




Äitienpäivä vierähti veneen puunaustöissä satamassa. Ihmetys oli suuri kun menimme satamaan. Äitienpäivästä huolimatta paikalla oli paljon muitakin innokkaita veneen kunnostajia. Ilma oli pilvinen ja tuuli teki ilmasta kolean. Silloin kun aurinko pilkahti pilvien välistä tuli tosi lämmintä.






 Veneen pohja pestiin ja maalattiin uusi kerros racing lightia.


Levangin kiinnityksen ympärille oli laitettu kunnolla tiivistemassaa. Massa repsottii irti ja kasvoi sammalta. Päätimme irroittaa levangin ja ehostaa sitä vähän. Kisko ja Teak lankku irroitettiin toisistaan. Teak pestiin ja öljyttiin. Kisko puhdistettiin. Samalla uusittiin kiinnitysruuvit, kumi prikkat ja tiivistemassa ruuvinreikien tiivisteeksi.
















perjantai 10. toukokuuta 2013

Lipunnosto Lauantai




Lauantai 4.5 vierähti satamassa koleassa ja pilvisessä säässä. Vaatetta sai olla kuin talvella. Ohjelmassa oli Oulun merenkävijöiden uusien jäsenten perehdytys info, veneen laituripaikka sopimuksen allekirjoitus, jauhesammuttimen tarkastus sekä runkokatsastus ajan sopiminen.  Kaikki hoitui samalla reissulla, nyt on laituripaikka saatu ja sopimus allekirjoitettu sekä runkokatsastus tehty. Jauhesammutin tarkastettu. Veneen laskupäivä, maston nostopäivä sekä vartionti vuoro merkitty kalenteriin. Kaikki aurinkoiset ja pilviset sateettomat päivät vietetty erinäisissä puunaus töissä satamassa :)




perjantai 3. toukokuuta 2013

Kevät kunnostuksia




 Pelastusrenkaan valo



 Petrinan varusteita tutkittaessa löytyi hyvin päivettyneen näköinen pelastusrenkaan valo. Päätimme kokeilla saako sitä vielä toimimaan. Lamppu puhdistettiin kauttaaltaan, unotamatta sisällä olevia kontaktipintoja.  Lampun paristokotelon pohjasta löytyi pieni hiushalkeama. Paristokotelon pohja puhdistettin huolelliseti ja pohjalle valettin epoksi-mikropallo tahnaa. Ämpäritestin mukaan paristokotelosta tuli tiivis ja uusien paristojen vaihdon jälkeen valokin toimii.



  




Perämoottori



Petrinan apumoottorina toimii Mariner Sailmate 4hv 2-tahti perämoottori vuosimallia 1994. Moottorille tehtiin normaali keväthuolto: puhdistus, vaihteistoöljyn-, sytystulpan-, polttoainesuodattimen sekä sähköjohtojen ja polttoaineletkujen sekä käynnistyslaitten tarkastus. Myös sinkkianodi tarkistettiin ja vaihdettiin. Tässä tapauksessa sinkkianodi oli päässyt erittäin huonoon kuntoon. Sopivaa Marinerin sinkkianodia (22mm) ei löytynyt lähikaupasta, joten tuumasta toimeen. Haetaan Biltemasta samannäköinen muua hiukan suurempi  Hondan sinkkianodi (25mm). Anodi sorvattin pylväsporakoneessa oikeaan mittaan. Kaikki ei sitten mennyt niin kuin "stromsössa". Vanhaa anodia irroittaessa onnistuin katkaisemaan kiinitysruuvin vetolaitteeeseen. Poraamalla saimme onneksi katkeennen ruuvin pois. Kierteen avaus kierretapilla sekä uuden ruuvin valmistus suuremmasta haponkestävästä uppokantaruuvista hiomalla. Hondassa anodi on kiinni uppokataruuvilla, kun Marinerissa se on taas kuusiokannalla.