perjantai 3. toukokuuta 2013

Kevät kunnostuksia




 Pelastusrenkaan valo



 Petrinan varusteita tutkittaessa löytyi hyvin päivettyneen näköinen pelastusrenkaan valo. Päätimme kokeilla saako sitä vielä toimimaan. Lamppu puhdistettiin kauttaaltaan, unotamatta sisällä olevia kontaktipintoja.  Lampun paristokotelon pohjasta löytyi pieni hiushalkeama. Paristokotelon pohja puhdistettin huolelliseti ja pohjalle valettin epoksi-mikropallo tahnaa. Ämpäritestin mukaan paristokotelosta tuli tiivis ja uusien paristojen vaihdon jälkeen valokin toimii.



  




Perämoottori



Petrinan apumoottorina toimii Mariner Sailmate 4hv 2-tahti perämoottori vuosimallia 1994. Moottorille tehtiin normaali keväthuolto: puhdistus, vaihteistoöljyn-, sytystulpan-, polttoainesuodattimen sekä sähköjohtojen ja polttoaineletkujen sekä käynnistyslaitten tarkastus. Myös sinkkianodi tarkistettiin ja vaihdettiin. Tässä tapauksessa sinkkianodi oli päässyt erittäin huonoon kuntoon. Sopivaa Marinerin sinkkianodia (22mm) ei löytynyt lähikaupasta, joten tuumasta toimeen. Haetaan Biltemasta samannäköinen muua hiukan suurempi  Hondan sinkkianodi (25mm). Anodi sorvattin pylväsporakoneessa oikeaan mittaan. Kaikki ei sitten mennyt niin kuin "stromsössa". Vanhaa anodia irroittaessa onnistuin katkaisemaan kiinitysruuvin vetolaitteeeseen. Poraamalla saimme onneksi katkeennen ruuvin pois. Kierteen avaus kierretapilla sekä uuden ruuvin valmistus suuremmasta haponkestävästä uppokantaruuvista hiomalla. Hondassa anodi on kiinni uppokataruuvilla, kun Marinerissa se on taas kuusiokannalla.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti